Parttime MSc Marketing

Verder kijken op het gebied van marketingtheorie, marketingonderzoek en marketingpraktijk

Verbeter je strategisch denkniveau

TopopleidingenDe parttime MSc Marketing geeft je een stevig en bruikbaar wetenschappelijk fundament onder jouw werkpraktijk. De combinatie van marketingtheorie, -onderzoek en -praktijk verbetert je strategisch denkniveau en geeft je inzicht in de manier waarop je meer waarde kunt creëren voor klanten, stakeholders en je eigen organisatie. De opgedane inzichten verdiepen je kennis en verbreden je horizon. Dat maakt je effectiever.

Michiel Schimmel, Dura Vermeer

Alumnus

Michiel Schimmel"Met trots het cijfer mogen ontvangen voor mijn afstudeerscriptie Marketing aan de Vrije Universiteit Amsterdam: 8,5. Dit betekent Cum Laude afstuderen aan een uitmuntende universiteit na 2,5 inspirerende jaren! Een levensverrijking, die verder reikt dan alleen intellectueel. Veel dank aan alle hoogleraren en docenten van wie ik college heb mogen krijgen, in het bijzonder Jaap Boter voor het uitdagen en motiveren, maar vooral een fijne samenwerking tijdens deze laatste zes maanden!"

Je hebt een academische achtergrond en bent inmiddels enkele jaren werkzaam in een (leidinggevende) marketingfunctie. Je realiseert je dat marketing meer is dan reclame en verkoop. Vanuit jouw positie zie je mogelijkheden om een betekenisvolle bijdrage te leveren aan het creëren van waarde voor afnemers, je eigen organisatie, de aandeelhouders, andere stakeholders en de maatschappij. Ben je op zoek naar verdieping en inspiratie om hieraan vorm te geven, volg dan de parttime opleiding MSc Marketing.
In de Nederlandstalige parttime MSc Marketing van de VU staat het creëren en realiseren van waarde centraal. De opleiding baseert zich op de meest actuele inzichten en ontwikkelingen in en om het vakgebied marketing. Je verbetert je conceptueel en analytisch denkvermogen, om vervolgens de vertaalslag te maken naar praktijksituaties. Dit zijn situaties van jou en je medestudenten. Docenten kennen de theorie en hebben een academische achtergrond, maar staan ook met beide benen in de praktijk. Je maakt kennis met modellen en theorieën, leert deze kritisch te evalueren en vervolgens te relateren aan concrete bedrijfsactiviteiten in verschillende sectoren. De verbinding van theorie met praktijk maken de opgedane kennis en inzichten direct toepasbaar.

Een mix van colleges, casediscussies en onderzoeksprojecten maken de parttime MSc Marketing tot een gevarieerde en praktijkgerichte opleiding.

We stellen hoge eisen aan de toelating tot de parttime MSc Marketing:

Directe toelating

  • Je hebt minimaal 3 jaar werkervaring in een marketing- of andere commerciële functie, zoals marketingdirecteur of -manager, product developer, marketingconsultant, product manager, brand manager, accountmanager, commercieel manager of algemeen directeur.
  • Je beschikt over academisch werk- en denkniveau en bent overtuigend gemotiveerd om aan de opleiding deel te nemen.
  • Directe toelating is er voor WO Masters in een bedrijfskundige discipline.
  • Studenten met een masteropleiding in een economische, sociale of technische discipline kunnen ook starten met de parttime MSc Marketing, maar moeten wellicht een aantal deficiënties wegwerken.
Heb je geen wetenschappelijke mastertitel? Dan kun je tot de opleiding worden toegelaten na voltooiing van een premaster.

De parttime MSc Marketing bestaat uit de volgende vakken:

Het programma wordt afgesloten met een Master thesis


Master 2018-2020:

  • september-oktober 2018: Consumer Marketing
  • november-december 2018: Business Marketing
  • februari-maart 2019: Marketing Strategy
  • april-mei 2019: Customer Intelligence
  • juni-juli 2019: Management Integratie Project
  • september-oktober 2019: Digital Marketing
  • november-december 2019: Onderzoeksmethoden 
  • januari-juli 2020: Master thesis
De opleiding duurt twee jaar. Houd rekening met een studiebelasting van gemiddeld 20 uur per week (inclusief colleges). Het programma loopt van september tot juli en is opgedeeld in perioden van telkens acht weken. Binnen iedere periode wordt gedurende zes weken één avond per week college gegeven. Vervolgens is de zevende week bestemd voor tentamenvoorbereiding en de achtste week voor het tentamen zelf. De colleges beginnen om 18.00 uur en duren tot 22.00 uur. Voorafgaand aan de colleges is er gelegenheid om gezamenlijk te eten.
Goed om te weten: steeds meer bedrijven en organisaties zien het belang van state-of-the-art opleidingen voor hun medewerkers. Wellicht stelt ook jouw werkgever uren (en budget) beschikbaar om te studeren.

Master (2 jaar): €9.750 per jaar inclusief literatuur en examengeld Derde jaar en verder (uitloop): alleen wettelijk collegegeld

Opleidingskosten zijn fiscaal aftrekbaar voor jou of je werkgever. Ga voor meer informatie naar de Belastingdienst. Ook zijn er mogelijkheden om een krediet te krijgen via DUO.
We nodigen je van harte uit om een afspraak te maken voor een vrijblijvend intakegesprek via Jaap Boter, de opleidingsdirecteur. Heb je vragen over de inhoud of de organisatie van de opleiding, neem dan contact op met het secretariaat.

Boeklancering 'Doet marketing ertoe?'

VU hoogleraar Ruud Frambach heeft zijn nieuwe boek 'Doet marketing ertoe?' uitgebracht (sheets van de presentatie).

Het boek inspireert door het geven van perspectieven op complexe marketingproblemen. Hoe vertaal je inhoudelijke kennis van producten naar complexe marketing situaties? Haal deze inspiratie uit een postinitiële master, marketing op strategisch niveau. Maak een afspraak met onze opleidingsdirecteur en krijg het boek als eerste inspiratiebron.

Overview Marketing - Parttime

Taal

Dutch

Duur

2 jaar

Collegegeld

€ 9750 per jaar inclusief literatuur en examengeld

StartDatum

September

Vorm

Part-time

Specialisaties


Toelatingseisen

Zie hierboven

Interessegebied

Economics, Business and Law

Facebook - Faculteite der economische wetenschappen en bedrijfskundeTwitter - Faculteite der economische wetenschappen en bedrijfskundeYoutube- Faculteite der economische wetenschappen en bedrijfskunde