Parttime MSc Marketing

Verder kijken op het gebied van marketingtheorie, marketingonderzoek en marketingpraktijk

Marketingtheorie, marketingonderzoek en marketingpraktijk

De parttime MSc Marketing neemt u mee in een programma waarin u uzelf uitdaagt om verder te kijken. Verder kijken op het gebied van marketingtheorie, marketingonderzoek en marketingpraktijk. U leert strategisch denken. En u leert begrijpen op welke wijze men waarde kan creëren voor klanten en andere belanghebbenden. De parttime opleiding Marketing is de enige parttime master die zich 100% richt op marketing.

De parttime MSc Marketing van de VU is een tweejarige, Nederlandstalige studie. De MSc Marketing bestaat uit een gevarieerd programma van colleges, case discussies en onderzoeksprojecten. De focus ligt hierbij op marketingstrategie, consumentenmarketing, business marketing en customer intelligence. U krijgt tevens voldoende ruimte om uzelf te specialiseren en te ontwikkelen in een marketing gerelateerd onderwerp naar keuze. Hierbij kunt u denken aan digital marketing, geomarketing en marketing consultancy.

Parttime Premaster Marketing
Voor studenten met een HBO diploma start de parttime MSc Marketing met een kort maar intensief Premaster traject. Vrijstelling voor bepaalde onderdelen binnen de Premaster worden per persoon bekeken. Deze introductiecursussen worden in de periode maart tot en met juni aangeboden in de vorm van colleges en kleine werkgroepen. De Premaster Marketing bestaat uit vakken als Dienstenmarketing, Consumentengedrag en Methoden & Technieken. De opzet van deze modules en tentamens zijn zeer vergelijkbaar met de master zelf, zodat niet alleen wij zien of u de master aan kunt, maar u ook een goed beeld krijgt van wat u te wachten staat na de zomer.

Parttime Master of Science (MSc) Marketing
Het Mastertraject speelt in op de meest recente ontwikkelingen op het gebied van Marketing. U leert gedurende dit traject om conceptueel en analytisch te denken en dit te vertalen naar praktijksituaties. Dat wil zeggen dat u leert om modellen en theorieën kritisch te evalueren. Dit stelt u in staat om de uitkomsten te relateren aan een breed scala van bedrijfsactiviteiten en sectoren. De inzichten die u hieruit opdoet, kunt u direct toepassen. Zowel in de casussen die men behandelt tijdens de colleges als in de dagelijkse praktijk. Een periode duurt in totaal acht weken. Zes weken lang zal er op één avond in de week college worden gegeven, waarin men de theorie en voorbeelden uit de praktijk behandelt. Casussen en discussies maken hier tevens een belangrijk onderdeel van uit. Vervolgens hebben studenten één week tentamenvoorbereiding en wordt in de laatste week het tentamen afgenomen.

U moet rekenen op een studiebelasting van gemiddeld 20 uur per week (inclusief colleges).

Planning

Premaster 2017:

  • maart 2017 Services Marketing
  • april/mei 2017 Methoden & Technieken
  • juni 2017 Consumer Behavior

Master 2017 – 2019 

  • september/oktober 2017 Consumer Marketing   
  • november/december 2017 Business Marketing
  • februari/maart 2018 Marketing Strategy
  • april/mei 2018 Research Methods
  • juni/juli 2018 Management Integratie Project
  • september/oktober 2018 Customer Intelligence
  • november/december 2018 Digital Marketing
  • januari/juli 2019 Master thesis

De criteria voor toelating tot de parttime MSc Marketing zijn:

Kennis en ervaring       
Minimaal 3 jaar relevante werkervaring in een marketingfunctie of andere commerciële functie, zoals marketingdirecteur of -manager, productdeveloper, marketingconsultant, productmanager, accountmanager, commercieel manager of algemeen directeur.

Attitude       
U beschikt in beginsel over een academisch werk- en denkniveau en een duidelijke motivatie om aan de opleiding deel te nemen.

Vooropleidingsniveau       
Directe toelating tot de parttime Premaster Marketing en MSc Marketing:

  • WO Bachelors met opleiding in een economische, bedrijfskundige, technische of sociale discipline.

Extra Premaster op maat:

  • WO bachelors in andere discipline dan hierboven genoemd.
  • HBO bachelors opleiding in een economische, bedrijfskundige of sociale discipline.
  • Nima C.

Indien u beschikt over een ander diploma dan hier genoemd, dan beslist de toelatingscommissie of u al dan niet toegelaten wordt tot de opleiding.

Intake       
Voor een vrijblijvend intakegesprek nodigen wij u van harte uit een afspraak te maken via de opleidingsdirecteur. Als u vragen hebt over de inhoud of de organisatie van de opleiding, kunt u contact opnemen met het secretariaat.

Premaster Marketing
Methoden & Technieken (2 maanden)€750 inclusief literatuur en examengeld
Inleiding marketing (1 maand)€375 inclusief literatuur en examengeld
Services marketing (1 maand)€375 inclusief literatuur en examengeld
Consumer Behavior (1 maand)€375 inclusief literatuur en examengeld
MSc Marketing
Master MSc Marketing (2 jaar)€9.750 per jaar inclusief literatuur en examengeld



Opleidingskosten zijn fiscaal aftrekbaar voor u of uw werkgever. Download hiervoor het pdf-bestand van de belastingdienst: Aftrek Studiekosten.

Overview Marketing - Parttime

Language of instruction

Dutch

Duration

2 jaar

Tuition fee

€ 9750 per jaar inclusief literatuur en examengeld

Start date

September

Study type

Part-time

Specializations


Admission requirements

Zie hierboven

Field of Interest

Economics, Business and Law

Hoe sluit de opleiding aan bij de praktijk?
Door alleen mensen toe te laten met minimaal drie jaar relevante werkervaring vindt zowel onderling als met docenten voor en na de colleges veel uitwisseling van praktijkervaring plaats. De colleges worden gegeven door academische hoogleraren en universitair docenten die ook bij de fulltime opleiding betrokken zijn. De docenten beschikken tevens over uitgebreide praktijkervaring op het gebied van marketing. Middels diverse interactieve leermethodes passen zij theorie direct toe in praktijkcases. De opleiding waarborgt hiermee een perfecte afstemming tussen wetenschap en praktijk.

Hoe is de opleiding te combineren met werk en privéleven?
Voor de opleiding staat een studielast van gemiddeld 20 uur per week. De colleges vinden een keer per week plaats in de avonduren. Daarnaast geeft een groeiend aantal bedrijven vrije tijd om te studeren en/of extra vrije tijd voor tentamenvoorbereiding. Wellicht uw bedrijf ook. Al het studie- en collegemateriaal wordt online beschikbaar gesteld.

Wat is het verschil tussen een MSc Marketing en een MBA?
De MSc Marketing richt zich vooral op een verdieping en verbreding van de commerciële functie binnen een organisatie. Het concentreert zich daarbij vooral op de strategische aspecten van marketing. Wetenschappelijke inzichten vormen de basis van dit programma. Daarnaast komen de verbanden tussen marketing en andere functies ruimschoots aan de orde. De meeste MBA's richten zich vooral op een verbreding binnen het terrein van management en organisatie.

Is de opleiding aftrekbaar van de belasting?
Ja. Voor meer informatie kunt u terecht op de website van de Belastingdienst.

Facebook - Faculteite der economische wetenschappen en bedrijfskundeTwitter - Faculteite der economische wetenschappen en bedrijfskundeYoutube- Faculteite der economische wetenschappen en bedrijfskunde