Leraar VHO Nederlands

Word een vakspecialist

Het schoolvak Nederlands

Binnen het schoolvak Nederlands wordt relatief veel aandacht besteed aan de receptieve en productieve vaardigheden (zakelijk lezen, gedocumenteerd schrijven, mondelinge taalvaardigheid - presenteren, discussiëren en debatteren) en aan argumentatie. Deze twee onderdelen nemen ongeveer 70% van de beschikbare tijd in beslag.  Aan literatuuronderwijs, het derde onderdeel, wordt  ongeveer 30% van de tijd besteed. Taalkunde neemt een bescheiden plaats in binnen het curriculum, al bestaat sinds kort de mogelijkheid om ook in de bovenbouw tijd te besteden aan taalkundige thema’s. Het accent ligt op taalonderwijs als communicatieonderwijs, waarbij het gaat om taalgebruik, functies van taalgebruik, doel- en publiekgerichtheid. Relatief nieuw is de aandacht voor taalgebruiksprocessen en reflectie. 

Meer informatie en algemene toelatingseisen voor de lerarenopleiding

Vakdidactische bijzonderheden

Dit accent op taalgebruiksprocessen en reflectie binnen het schoolvak, vraagt van leerlingen een groter bewustzijn van lees- en schrijfprocessen , het inzetten van strategieën, aandacht voor planning en voorbereiding van taalactiviteiten en aandacht voor revisie. In het onderwijs gaat de aandacht niet alleen uit naar het product, maar ook naar het proces. Leerlingen worden gestimuleerd om na te denken over de strategieën die ze gebruiken om leertaken uit te voeren. Wat werkte goed en wat niet? Hoe kun je je aanpak verbeteren?  Dit speelt ook een belangrijke rol bij het literatuuronderwijs. Idealiter ontwikkelen leerlingen zich door het literatuuronderwijs tot competente lezers, die een bewuste keuze kunnen maken uit het literaire aanbod en weten welke factoren daarbij een rol spelen.  Ontleedonderwijs is niet langer een doel op zich, maar staat in dienst van schrijfvaardigheid en spellingsonderwijs.

Verdieping

Een bevoegdheid Nederlands levert ook automatisch een bevoegdheid Culturele en Kunstzinnige Vorming (CKV) op. Vandaar dat een module over dit vak deel uitmaakt van de lerarenopleiding.

Inhoud van het programma

Het studieprogramma van de master lerarenopleiding is opgedeeld in drie fases waarbij in elke fase drie verschillende vakken worden gegeven; didactiek, praktijk en praktijkonderzoek . De opleiding start twee maal per jaar; begin februari en begin september. Colleges en bijeenkomsten vinden altijd plaats op maandag. Op opleidingsscholen kunnen er ook op andere dagen onderwijsactiviteiten zijn. Aan de eerste collegedag gaat een drietal (verplichte) startdagen vooraf.

Didactiek (Didactiek 1, 2 en 3 – totaal 21 EC)
Het vak Didactiek bestaat uit drie onderdelen; algemene didactiek, vakdidactiek en peergroup. Bij dit vak wordt er aandacht besteed aan het functioneren als docent in de bredere zin. Studenten worden voorbereid op het leraarschap in het eigen vakgebied,  maar  ook worden er theorieën verworven over leren en onderwijzen, klassenmanagement en communicatie en kennismaking met relevante inzichten in de ontwikkelings- en adolescentenpsychologie. In de peergroup wisselen studenten ervaringen uit de praktijkstage uit. De lessen didactiek worden in verschillende thema’s (kernpraktijken) gegeven. Elke week staat er een nieuwe kernpraktijk centraal. Omdat didactiek samenloopt met de praktijkstage, wordt de theoretische kernpraktijk gelijk in praktijk gebracht aan de hand van verwerkingsopdrachten. 

Praktijk (Praktijk 1, 2 en 3 – totaal 30 EC)
Tijdens de praktijkstage werken studenten aan het verder ontwikkelen van de kernpraktijken die in het instituutsdeel van Didactiek  aan de orde zijn gekomen. Er wordt een verbinding gemaakt tussen de theorie en praktijk. Op de werkplek wordt de aandacht op dezelfde kernpraktijken gericht als tijdens de instituutsopleiding. Dit betekent dat studenten, samen met hun werkplekbegeleider, gericht werken aan de verschillende thema’s besproken in de colleges van Didactiek.

Praktijkonderzoek (praktijkonderzoek 1 en 2 – totaal 9 EC)
In het vak Praktijkonderzoek wordt er een verdere verdieping van het onderwijs geboden. De docent in opleiding verdiept zich samen met collega’s en de werkplekbegeleider in een probleem in de praktijk. Dit probleem wordt op een empirische manier onderzocht en geanalyseerd. Hierbij krijgt de docent in opleiding handvatten aangereikt om bronnen te zoeken en te beoordelen en een onderzoeksverslag op te stellen en te presenteren.

Internationalisering
Er zijn beperkt mogelijkheden voor internationale uitwisseling, Voor meer informatie hierover kun je contact opnemen met onze contactpersoon internationalisering.

Eerder Verworven Competenties (EVC)
Het is mogelijk om voor onderdelen van de opleiding een vrijstelling te krijgen op basis van eerder verworven competenties. Je komt hiervoor in aanmerking als je al minimaal een jaar lang acht uur per week als onbevoegd docent voor de klas staat, of als je minimaal 3 jaar werkervaring hebt die relevant is voor het beroep als docent. Voorwaarden EVC-procedure

Leraar VHO Nederlands vakken in de studiegids.

Tweejarige masteropleiding Leraar VHO in de Taalvakken

Na een academische bacheloropleiding Nederlands kun je er ook direct voor kiezen de universitaire lerarenopleiding te volgen als tweejarige educatieve masteropleiding. Je volgt in dit geval na je bacheloropleiding meteen een tweejarige eerstegraads lerarenopleiding. Voor meer informatie kun je contact opnemen met de opleidingsdirecteur dr. Margreet Onrust of kijk op de website van deze tweejarige masteropleiding.

Een eerstegraads bevoegdheid halen en een tegemoetkoming ontvangen?

Als je na je bachelor of master een één- of tweejarige lerarenopleiding gaat volgen in een ‘tekortvak’, dan kun je daarvoor een tegemoetkoming krijgen in de studiekosten. Het ministerie van OCW wil daarmee extra eerstegraads leraren laten opleiden voor de tekortvakken in het voortgezet onderwijs. Universitaire studenten die een universitaire lerarenopleiding gaan volgen voor Nederlands, Engels, Frans, Duits, Grieks of Latijn kunnen een eenmalige tegemoetkoming aanvragen van €3.000. Voor wiskunde, natuurkunde, scheikunde en informatica bedraagt de eenmalige tegemoetkoming €5.000.

Lees meer over de Tegemoetkoming studiekosten op de website Mastersvoorhetvo.nl. Op deze nieuwe website vertellen ULO-studenten en jonge leraren hoe zij de opleiding en het beroep ervaren. Laat je inspireren en informeren over het vak van leraar, de arbeidsvoorwaarden en de werkomgeving.

Bekijk de brochure

Interview Merel Heuberger, ULO-studente Nederlands aan de VU

Interview_ULO_Merel

 "Voor het eerst doe ik iets waarvan ik denk: Yes, dit vind ik echt leuk! Voordat ik begon aan de lerarenopleiding heb ik eerst cultuurwetenschappen gestudeerd en daarna Nederlands. Hoewel ik twee bachelors en een master Nederlands heb afgrond, waren er niet veel banen die me leuk leken. Ik speelde al wel met het idee om later leraar te worden. Dat blijkt nu inderdaad bij mij te passen."

Lees verder op mastersvoorhetvo.nl

Volg Lisa en stap in de wereld van een leraar in opleiding!

Overview Leraar VHO Nederlands

Language of instruction

Dutch

Duration

1 jaar

Start date

1 februari of 1 september

Study type

Part-time, Full-time

Field of Interest

Language and Communication

Direct toegang 
Met een afgeronde bachelor en master Nederlandse taal en cultuur heb je toegang tot de universitaire lerarenopleiding Nederlands.  

Aanverwante vooropleiding 
In de toelatingsprocedure voor studenten die niet direct toelaatbaar zijn, maar die wel beschikken over een afgeronde WO-master in een verwante discipline, kan de omvang van een eventueel applicatieprogramma worden vastgesteld. Dit doet de toelatingscommissie door vergelijking van het gevolgde studieprogramma met de domeinen uit het landelijke vakinhoudelijk referentiekader. Indien je vooropleiding vakinhoudelijk overeenkomt, kun je je vooraanmelden via Studielink en ontvang je vanzelf bericht van de toelatingscommissie over je toelaatbaarheid (en eventueel weg te werken deficiënties). 

Tweedegraads bevoegdheid 
Heb je een tweedegraads lesbevoegdheid en wil je voor hetzelfde vak een eerstegraads bevoegdheid halen, dan moet je eerst bij de faculteit waar dit schoolvak is ondergebracht een masteropleiding volgen om je vakinhoudelijke kennis aan te vullen tot masterniveau (voorheen doctoraaldiploma). Hier gaat nog een premastertraject aan vooraf. Hoe lang je totaal aan dit vakgedeelte bezig bent hangt vooral af van de vakinhoud van de gevolgde hbo-opleiding. Reken op een programma van minimaal 1,5 jaar (voltijds)studie. Na het behalen van het masterdiploma ben je toelaatbaar tot de lerarenopleiding en krijg je vrijstellingen voor de helft van de universitaire lerarenopleiding. Voor specifieke informatie over je toelaatbaarheid tot een (pre)masteropleiding kun je direct contact opnemen met een studieadviseur van de Faculteit der Geesteswetenschappen.

Als docent Nederlands zijn je vooruitzichten op een baan goed.

Heb je vragen?

E: lerarenopleidingen@vu.nl
T: 020-5989210
Telefonisch spreekuur: maandag 10-12u & donderdag 14-16u

Vakdidactici Nederlands

Voor vakinhoudelijke vragen kun je contact opnemen met de vakdidactici:

drs. Yke Meindersma
E-mail: y.g.meindersma@vu.nl
T: 020 – 59 89214

drs. Wim Maas
E-mail: w.maas@vu.nl
T: 020 - 5981511 

Voorlichtingsbijeenkomsten
Heb je interesse in de Master Leraar VHO en wil je persoonlijk informatie ontvangen? Kom dan naar een voorlichtingsbijeenkomst. We leggen uit hoe de opleiding eruitziet en welke mogelijkheden er voor jou zijn. Tijdens de bijeenkomst lichten we ook het studieprogramma en het vak als docent verder toe. Bovendien kun je persoonlijk kennismaken met een van onze (vak)opleiders en is er ruimte om vragen te stellen.

Op deze pagina vind je meer informatie over de voorlichtingsbijeenkomsten.      

Algemene informatie master Leraar VHO       
Download brochure