Leraar VHO Geschiedenis

Word een vakspecialist

Het schoolvak geschiedenis

In de onderbouw is het vak geschiedenis een verplicht vak. In de bovenbouw havo/vwo is het vak in het profiel ‘Cultuur en Maatschappij’ en ‘Economie en Maatschappij’ verplicht. In de andere profielen kan het als keuzevak worden opgenomen. Het schoolvak geschiedenis is volop in discussie en beweging. Zo wordt er in binnen het geschiedenisonderwijs, in zowel onder- als bovenbouw,  gewerkt met de tien tijdvakken van de commissie De Rooy. Ook is er met ingang van 2015  een nieuw examenprogramma en speelt de canon van Van Oostrom, met de vijftig vensters een rol  in de onderbouw. Belangrijke doelen zijn het  bijbrengen van historisch besef en historisch redeneren. Daarbij spelen oriëntatiekennis, chronologie en de vakspecifieke vaardigheden een belangrijke rol.

Meer informatie en algemene toelatingseisen voor de lerarenopleiding

Samenwerking met andere schoolvakken

In de onderbouw is er samenwerking met andere mens- en maatschappijvakken. Scholen kunnen ervoor kiezen om de traditionele indeling in schoolvakken los te laten en projectmatig les te geven. Dit betekent voor geschiedenis dat er vooral met aardrijkskunde wordt samengewerkt.

Vakdidactische bijzonderheden

Tijdens de lerarenopleiding leer je hoe je vanuit je eigen (wetenschappelijke) historische kennis en vaardigheden een didactische vertaalslag kunt maken naar leerlingen in de leeftijd van 12-18 jaar. Je leert hen hoe zij kritisch kunnen omgaan met tekst- en beeldbronnen, historische interpretatie en historisch redeneren. Ook besteden we in de opleiding aandacht aan het fenomeen ‘verhalen vertellen’ en het werken met  verschillende werkvormen vanuit “Actief Historisch denken”.

Verdieping

Verdieping in vakdidactiek of Burgerschapskunde.

Inhoud van het programma

Het studieprogramma van de master lerarenopleiding is opgedeeld in drie fases waarbij in elke fase drie verschillende vakken worden gegeven; didactiek, praktijk en praktijkonderzoek . De opleiding start twee maal per jaar; begin februari en begin september. Colleges en bijeenkomsten vinden altijd plaats op maandag. Op opleidingsscholen kunnen er ook op andere dagen onderwijsactiviteiten zijn. Aan de eerste collegedag gaat een drietal (verplichte) startdagen vooraf.

Didactiek (Didactiek 1, 2 en 3 – totaal 21 EC)
Het vak Didactiek bestaat uit drie onderdelen; algemene didactiek, vakdidactiek en peergroup. Bij dit vak wordt er aandacht besteed aan het functioneren als docent in de bredere zin. Studenten worden voorbereid op het leraarschap in het eigen vakgebied,  maar  ook worden er theorieën verworven over leren en onderwijzen, klassenmanagement en communicatie en kennismaking met relevante inzichten in de ontwikkelings- en adolescentenpsychologie. In de peergroup wisselen studenten ervaringen uit de praktijkstage uit. De lessen didactiek worden in verschillende thema’s (kernpraktijken) gegeven. Elke week staat er een nieuwe kernpraktijk centraal. Omdat didactiek samenloopt met de praktijkstage, wordt de theoretische kernpraktijk gelijk in praktijk gebracht aan de hand van verwerkingsopdrachten. 

Praktijk (Praktijk 1, 2 en 3 – totaal 30 EC)
Tijdens de praktijkstage werken studenten aan het verder ontwikkelen van de kernpraktijken die in het instituutsdeel van Didactiek  aan de orde zijn gekomen. Er wordt een verbinding gemaakt tussen de theorie en praktijk. Op de werkplek wordt de aandacht op dezelfde kernpraktijken gericht als tijdens de instituutsopleiding. Dit betekent dat studenten, samen met hun werkplekbegeleider, gericht werken aan de verschillende thema’s besproken in de colleges van Didactiek.

Praktijkonderzoek (praktijkonderzoek 1 en 2 – totaal 9 EC)
In het vak Praktijkonderzoek wordt er een verdere verdieping van het onderwijs geboden. De docent in opleiding verdiept zich samen met collega’s en de werkplekbegeleider in een probleem in de praktijk. Dit probleem wordt op een empirische manier onderzocht en geanalyseerd. Hierbij krijgt de docent in opleiding handvatten aangereikt om bronnen te zoeken en te beoordelen en een onderzoeksverslag op te stellen en te presenteren.

Internationalisering
Er zijn beperkt mogelijkheden voor internationale uitwisseling, Voor meer informatie hierover kun je contact opnemen met onze contactpersoon internationalisering.

Eerder Verworven Competenties (EVC)
Het is mogelijk om voor onderdelen van de opleiding een vrijstelling te krijgen op basis van eerder verworven competenties. Je komt hiervoor in aanmerking als je al minimaal een jaar lang acht uur per week als onbevoegd docent voor de klas staat, of als je minimaal 3 jaar werkervaring hebt die relevant is voor het beroep als docent. Voorwaarden EVC-procedure

Leraar VHO Geschiedenis vakken in de studiegids.

Tweejarige masteropleiding Educatie in de mens- en maatschappijwetenschappen

Na een academische bacheloropleiding Geschiedenis kun je er ook direct voor kiezen de universitaire lerarenopleiding te volgen als tweejarige educatieve masteropleiding. Je volgt in dit geval na je bacheloropleiding meteen een tweejarige eerstegraads lerarenopleiding. Voor meer informatie kun je contact opnemen met de opleidingsdirecteur opleidingsdirecteur dr. Gerhard van de Bunt of kijk op de website van deze tweejarige masteropleiding.

Overview Leraar VHO Geschiedenis

Language of instruction

Dutch

Duration

1 jaar

Start date

1 februari of 1 september

Study type

Part-time, Full-time

Field of Interest

Art, Culture and History

Direct toelaatbaar 
Met een bachelor en master geschiedenis heb je direct toegang tot de universitaire lerarenopleiding geschiedenis. 

Aanverwante vooropleiding 
In de toelatingsprocedure voor studenten die niet direct toelaatbaar zijn, maar die wel beschikken over een afgeronde WO-master in een verwante discipline, kan de omvang van een eventueel applicatieprogramma worden vastgesteld. Dit doet de toelatingscommissie door vergelijking van het gevolgde studieprogramma met de domeinen uit het landelijke vakinhoudelijk referentiekader. Indien je vooropleiding vakinhoudelijk overeenkomt, kun je je vooraanmelden via Studielink en ontvang je vanzelf bericht van de toelatingscommissie over je toelaatbaarheid (en eventueel weg te werken deficiënties). 

Tweedegraads bevoegdheid 
Heb je een tweedegraads lesbevoegdheid en wil je voor hetzelfde vak een eerstegraads bevoegdheid halen, dan moet je eerst bij de faculteit waar dit schoolvak is ondergebracht een masteropleiding volgen om je vakinhoudelijke kennis aan te vullen tot masterniveau (voorheen doctoraaldiploma). Hier gaat nog een premastertraject aan vooraf. Hoe lang je totaal aan dit vakgedeelte bezig bent hangt vooral af van de vakinhoud van de gevolgde hbo-opleiding. Reken op een programma van minimaal 1,5 jaar (voltijds)studie. Na het behalen van het masterdiploma ben je toelaatbaar tot de lerarenopleiding en krijg je vrijstellingen voor de helft van de universitaire lerarenopleiding. Voor specifieke informatie over je toelaatbaarheid tot een (pre)masteropleiding kun je direct contact opnemen met een studieadviseur van de Faculteit der Geesteswetenschappen

Geschiedenis is (nog) geen vak waarbij een tekort is op de arbeidsmarkt. Toch zijn de vooruitzichten op een baan in het onderwijs redelijk goed voor docenten geschiedenis met een eerstegraads lesbevoegdheid.

Heb je vragen?

E: lerarenopleidingen@vu.nl
T: 020-5989210
Telefonisch spreekuur: maandag 10-12u & donderdag 14-16u

Vakdidacticus Geschiedenis

Voor vakinhoudelijke vragen kun je contact opnemen met de vakdidacticus:

drs. Janneke K.W. Riksen 
E-mail: j.k.w.riksen@vu.nl 
T: 020 - 59 89215

Voorlichtingsbijeenkomsten 
Heb je interesse in de Master Leraar VHO en wil je persoonlijk informatie ontvangen? Kom dan naar een voorlichtingsbijeenkomst. We leggen uit hoe de opleiding eruitziet en welke mogelijkheden er voor jou zijn. Tijdens de bijeenkomst lichten we ook het studieprogramma en het vak als docent verder toe. Bovendien kun je persoonlijk kennismaken met een van onze (vak)opleiders en is er ruimte om vragen te stellen. 

Op deze pagina vind je meer informatie over de voorlichtingsbijeenkomsten. 

Algemene informatie universitaire lerarenopleiding 
Download brochure